Geçtiğimiz yıl, Zorlu PSM senenin en ses getiren konserlerinden birine ev sahipliği yaptı. 29 Kasım 2019 gecesi, Japon post-rock/instrumental rock grubu MONO’yu Studio’da ağırlayan Zorlu PSM’nin salonlarından sert ve melankolik bir rüzgar geçti. 20. yılları için çıktıkları dünya turnesinde, Türkiye’yi ikinci kez ziyaret eden MONO ilgiyle karşılandı.

Takaakire Goto
Fotoğraf: Ecenaz Altınok

After You Comes the Flood parçası ile başladıkları konser, ağırlıklı olarak grubun son çıkardığı parçalarla devam etti. Grup, “Ashes in the Snow” gibi eski şarkılarına da yer verdi. Setlist ise:

  • After You Comes the Flood
  • God Bless
  • Breathe
  • Nowhere, Now Here
  • Death in Rebirth
  • Dream Odyssey
  • Sorrow
  • Meet Us Where the Night Ends
  • Halcyon (Beautiful Days)
  • Ashes in the Snow
  • Com(?)

olarak dinleyicilerle buluştu. Konserde kullandıkları efektler ve renkler ise adeta bir görsel şölendi. MONO yarattığı karanlık ve melankolik atmosfer ile unutulmaz bir geceye imza attı.

MONO, aslen 1999 yılında Tokyo’da kurulan bir grup. Kendi imkanlarıyla yayımladıkları “Hey, You” isimli tekliden sonra önce Tokyo olmak üzere çeşitli ülkelerde isimlerini duyurarak kayda değer bir üne kavuştular. Karşılaştıkları bu ilgiden sonra ilk stüdyo albümleri olan “Under the Pipal Tree”yi 2001 yılında çıkarttılar. Gittikçe beğenilen MONO; zaman içerisinde çıkardığı 10 stüdyo albümü, onlarca tekli ve verdiği konserlerle post-rock camiasına MONO adını altın harflerle kazıdı.

Sahip oldukları benzersiz tarz ile diğer gruplardan ayrılan MONO’yu özelleştiren en büyük özelliklerinden biri ise belki de üyelerin hepsinin Uzak Doğu’dan geliyor oluşudur. Avrupa veyahut Amerika’dan çıkmasına alıştığımız bu melankolik ezgilerin geldiği yönün Japonya olması dinleyicinin dikkatini çekiyor. Minimalist ve noise tınılarını harmanlayan, hüzün ve duygu yüklü onlarca parçasının arkasında My Bloody Valentine gibi shoegaze türünün kalelerinden sayabileceğimiz bir grup görüyoruz. Grubun kurucu üyelerinden Taakira, Time Out dergisine verdiği bir ropörtajda müziğin iletişim kurulamayanla kurulan bir iletişim yolu olduğunu söylüyor ve şöyle ekliyor: “Müziğin anlamlı olabilmesi için, türünün de ötesine geçmesi gerekir.” Biz her ne kadar post-rock ile sınırlasak da kendileri yaptıkları müziği sınıflandırmak istemiyorlar. Haksız da sayılmazlar. Çünkü yarattıkları karanlık atmosfer, kesinlikle iki kelimeye sığdırılabilecek bir boyutta değil.

MONO, 29 Kasım Türkiye konserinden yalnızca iki hafta sonra (14 Aralık 2019) A.A. Williams ile ortak bir EP yayımladı. “Exit in Darkness” isimli bu EP’de 2 şarkı bulunuyor. Sırasıyla Exit in Darkness ve Winter Light.

Albüm kapağı bize klasik MONO depresyonunu anımsatsa da, Williams’ın melankolik sesi ile açtıkları bu yeni pencereye “klasik” demek onların progresif tarzlarına haksızlık olur. Yayımladıkları bu EP ile bize, kapalı havalarda kulaklıklarımızın sesini daha fazla açmak isteyeceğimiz iki parça daha sundular. Her geçen gün isimlerinden daha çok söz ettirmeyi başaran bu Japon rüzgarı biz melankoli severler için daha da özel olmaya devam ediyor. Bir sonraki İstanbul konserlerine kadar kendilerinin diskografilerine göz atmanızı tavsiye eder, bol müzikli bir 2020 dilerim.